Home » Torah » מסורת  פרשנית ב’: כאשר המוסר והטקסט מתנגשים – הרב הרצל הפטר

 
 

מסורת  פרשנית ב’: כאשר המוסר והטקסט מתנגשים – הרב הרצל הפטר

 

במאמרי האחרון אמרתי שהמסורת היהודית היא מסורת פרשנית. ברצוני להאיר נקודה זאת דרך דיון בהתמודדות של אחד מגדולי המסורת עם בעיה מוסרית קשה העולה מתוך פסוקי התורה. אני מביא מקרה ייחודי זה כחומר למחשבה. מהן גבולות היצירתיות הפרשנית של המסורת היהודית?

Tree of Life – David Rakia

דון יצחק אברבנאל (1437 – 1503) ניצב בפני בעיה. ריבית אסורה מן התורה. האברבנאל סבר כי גביית ריבית על הלוואה היא עבירה מוסרית הדומה לאיסור גזל. על כן, מתבקש שאיסור זה יהיה איסור אוניברסלי. אלא שהתורה מסייגת את האיסור:

“לא תשיך לאחיך נשך כסף, נשך אֹכל, נשך כל דבר אשר ישך. לנכרי תשיך, ולאחיך לא תשיך”. (דברים כג, כ-כא)

התורה מתירה בפירוש גביית ריבית מן ה’נכרי’ – כלומר, גוי. הרמב”ם מקצין זאת עוד יותר בקבעו כי יש אף מצוות עשה להשיך לנכרי (הלכות מלוה ולוה פ”ה ה”א).

אברבנאל חווה בעיה זו בחריפות; כשֹר האוצר של ממלכת ספרד הוא דן עם חכמי הנוצרים בעניין זה, אשר החזיקו אף הם בתפיסה שריבית אינה מוסרית.

הבעיה כפולה. כיצד ייתכן שעבירה מוסרית לא תהיה אוניברסלית, ומה משתמע מכך על התורה, אשר מצווה אותנו לבצע עבירה מוסרית כנגד הגוי?

מבין ארבע התשובות של אברבנאל, ענייני בתשובתו השנייה. “שאפילו שנודה שהרבית מצד עצמו מגונה, הנה לא התירו השם יתברך כי אם בנכרי שהוא מז’ אומות, ואין הנכרי נקרא כל איש אשר לא מזרע היהודים הוא, ואמנם לזרע אדום לא יאמר נכרי, כי הוא נקרא ‘אח’, שנאמר “לא תתעב אדומי כי אחיך הוא” (דב’ כג, ח), ונכלל ב”לא תשיך לאחיך”…”.

הכללת אדום בגדר ההלכתי של ‘אח’, ובכך איסור הלוואתם בריבית, מחוסרת כל מקור בקרב חכמי התלמוד. ניכר כי כאשר נדחק אברבנאל משום בעיה מוסרית הנוגעת בטיבו של החוק הא-לוהי, הוא היה מוכן לפרש את התורה בדרך, אשר היא – פשוטו כמשמעו – חסרת תקדים.

האם נעיז לצעוד בדרכו? הנעיז שלא?

Recent Posts »

מסורת  פרשנית ב’: כאשר המוסר והטקסט מתנגשים –  הרב הרצל הפטר

מסורת  פרשנית ב’: כאשר המוסר והטקסט מתנגשים – הרב הרצל הפטר

במאמרי האחרון אמרתי שהמסורת היהודית היא מסורת פרשנית. ברצוני להאיר נקודה זאת דרך דיון בהתמודדות...

 
Interpretive Tradition II: When Morality  and Text Collide – Rabbi Herzl Hefter

Interpretive Tradition II: When Morality and Text Collide – Rabbi Herzl Hefter

Tree of Life – David Rakia In my previous essay I said that Jewish tradition is an interpretive tradition. I would like to highlight this by discussing what...

 
Visions of the Law – Rabbi Noam Pratzer

Visions of the Law – Rabbi Noam Pratzer

Rashi opens his commentary on the Torah by quoting Rabbi Yitzchak’s question from the midrash – “Shouldn’t the Torah have begun with “החודש הזה...

 
Interpretive Tradition- Rabbi Herzl Hefter

Interpretive Tradition- Rabbi Herzl Hefter

Jewish tradition is an interpretive tradition. This means that we continuously re-encounter our ancient texts, simultaneously breathing new meaning into them while...

 

גדעון אדמנית -סיפורי הראשית כהכוונה אמונית ומוסרית

  ידועה ושגורה הקושיא,  מדוע התורה פותחת בסיפור בריאת העולם, והרי: “לא היה צריך להתחיל...

 
Yom Kippur: The End of Days

Yom Kippur: The End of Days

The Talmud says that teshuvah can transform transgressions into merits. How is it possible to change the past? Here are the sources for this shiur Download [372.33...

 
 

Latest Audio